Mi az a divat-PR? Egy csillogó szakma kulisszatitkai

Az átlagembernek valószínűleg nem világos, hogy mit is csinál pontosan egy divat-PR szakember, sokan azt gondolják, hogy a munkája kimerül a celebekkel pezsgőzésben és divatos ruhák válogatásában. A valóság persze pont az ellenkezője: egy jó divatpíáros egyszerre csúcs rendezvényszervező, könyvelő, újságíró, stylist, pszichológus és logisztikai menedzser. Nem véletlen, hogy Magyarországon ennyire kevés az igazán jó szakember, akikért szinte verekednek a cégek.

Vass Kriszta egyike a néhány nagybetűs divatPR-gurunak. Egyszerre 4 top divatmárka, a Parfois, a Pepe Jeans, a Skechers és a Tally Weil divatmenedzsmentjét viszi. A telefonja kidurran a rengeteg celeb kontaktjától, naptára hónapokra előre betáblázott, minden létező divatszerkesztő szereti és a szakma egybehangzó véleménye szerint még sosem csinált semmit 120%-osnál alacsonyabb minőségben. Kifaggattam hát a titkáról és arról, hogy ennyi, a divatszakmában eltöltött év után mi az, ami még motiválja.

Nyoma sincs a fáradtságnak Krisztán, amikor találkozunk. Ha nem tudnám, hogy egy két hónapos (!!!) kisbaba szupercsinos anyukája ül mellettem az interjún, azt hinném, hogy világsikerű divatmárkák PR-managereként egy luxus sajtóeseményről érkezett és divatbemutatóra siet tovább. Napi 24 órában a maximumon pörög, miközben a kisfia  extra nyugodt, kiegyensúlyozott és vidám kisbaba, aki otthonról, apukája mellől drukkol anyukájának az újabb és újabb sikeres projektekhez.

kep1_14.jpg 

-Honnan jön ez a rengeteg energiád? Családi örökség?

-Annyiban családi vonás, hogy mágnesként vonzott mindig is a média világa. Apukám pályáját szerettem vona követni, aki sikeres producerként a legnagyobb cégek reklámjait készíti. Természetesen ő féltett engem egy ilyen kemény szakmától, ezért csak óriási harc árán sikerült kikönyörögnöm, hogy a Budapesti Metropolitan Egyetemre mehessek, de végül sikerült és a PR-marketing diploma megszerzése után egyszerűen szerelmes lettem ebbe a hivatásba.

A szakmai gyakorlatomat egy nemzetközi reklámügynökségnél töltöttem, ahol a PR igazgató szerencsére megbízott bennem annyira, hogy az akkor debütáló Tóth Bori divatmárkához engem delegált PR-osnak. Boriék pedig pár hónap után felkértek állandó PR-managerüknek, én pedig örömmel ott maradtam náluk, és beleszerettem a divatipar világába is.

-Kislányként milyen voltál? Kopogós cipő, pörgős szoknya?

-Naná, volt minden, tipikus lányos kislány voltam. Gyönyörű ruhában hintáztam és másztam a fára:) Tizennégy évesen pedig egy napon kitaláltam, hogy én arculattervező szeretnék lenni! Persze nem tudtam, hogy pontosan mi az, de azt már éreztem, hogy valami közöm lesz a márkák felépítéséhez és a marketinghez. A gyerekkori legjobb barátom pedig óriási divatőrült, már akkor is az volt, így megismertette velem ezt a gyönyörű világot. Együtt bújtuk a Vogue-ot és álmodoztunk, hogy milyen Dior-táskánk és Vuitton-cipőnk lesz, ha majd nagyok leszünk:)

-Végülis bejött, hiszen Borival a topdivat világát is megismerted, jelenleg  pedig pontosan 4 divatmárka PR-vezetője vagy.

-Amikor a Maison Marquise (Tóth Bori új luxus divatmárkája) létrejött, segítettem felépíteni. Plusz közben dolgoztam PR-managerként egy modellügynökségnek is, emellett még a bátyámnak is segítettem a vállalkozásaiban. És mivel az energiámat ez még mindig nem kötötte le 100%ban, ezért dolgoztam egy étteremnek is tolmács-ügyintézőként. Az Andrássy úti Casa Brasil étterem tulajdonosai, akik nem beszéltek magyarul, kérték a segítségemet, tulajdonképpen minden operatív intéznivaló az én feladatom volt. 

-Jól tudom, hogy itt is az egyik munka hozta a másikat?

-Igen, ez az én életemben mindig így volt. Apukám szándékosan nem segített kapcsolatokkal, ugyanúgy nulláról indultam, mint bárki más. Pontosan ezért dolgoztam már a főiskola alatt is teljes munkaidőben és ezért vállaltam munkákat nem csak a divatiparban, hanem például a gasztro világában is, hogy több szektorban is építhessem a kapcsolati hálómat.

-Az éttermes munka végül mégis visszairányított téged a divathoz…

-Valóban, ez eléggé karmikus történet volt... A Casa Brasil üzemeltetői attól a tulajdonostól bérelték az éttermet, aki a Pepe Jeans, a Parfois, a Tally Weil és a Skechers márkák forgalmazója. Egy tárgyaláson ismerkedtünk meg, ahol tolmácskodtam. Ennek az úrnak még sosem volt PR-marketingese, nagyon jó üzleti- és divatérzéke viszont igen. Rengeteg sikeres márka magyarországi megjelenése fűződik a nevéhez, az első Mango üzlet pl az övé volt Magyarországon, de ő hozta be például a Tommy Hilfigert is. Amikor akkorára nőtt a vállalkozása, hogy már a kollégái piszkálták, hogy nagy szükség lenne PR-marketingesre, akkor felhívott engem. Ez öt évvel ezelőtt történt. Az eltelt öt év alatt sosem unatkoztunk, folyamatosan fejlődik a cég, jönnek az új márkák,szóval mindig van elég feladat.

-Mi az, amit a legjobban szeretsz a munkádban?

-Ha még nem derült volna ki, imádom a pörgést:)

Egyik kedvenc területem az igazán színvonalas rendezvények szervezése. Egy jó rendezvény megszervezése és lebonyolítása olyan mennyiségű adrenalinnal tölt el engem, hogy ilyenkor hetekig nem alszom, nem pihenek, dolgozom éjjel-nappal. Nem csak az a fontos számomra, hogy sikeres legyen egy rendezvény, hanem hogy én is azt érezzem, hogy maximálisan jól és szépen csináltam meg. Például a Tally Weil legnagyobb születésnapi partyja mindig emlékezetes marad számomra, ugyanúgy, mint a Tóth Bori Millenáris Parkban szervezett nagybemutatói, amelyeknél a modell- és stáb szervezésen kívül mindent én csináltam.

A másik legfontosabb PR-os feladatot is imádom, magát a kommunikációt. Szeretek új embereket megismerni, kapcsolatot teremteni és tartani, büszke is vagyok például arra, hogy rengeteg celebet bármikor felhívhatok, akik mind örömmel fogadják a hívásomat.

kep1_15.jpg

-Kivel szereted legjobban a közös munkát?

-Az én személyes kedvencem Freddie, azaz Fehérvári Gábor Alfréd. Ő tényleg fantasztikus és nála szerényebb embert nem ismerek! Több, mint 2 éve dolgozunk együtt vele a Pepe Jeans-szel és a közös munka minden pillanata öröm. Weisz Fannival is nagyon szeretek együtt dolgozni, vele a munka során igazi barátok is lettünk. Az imádnivaló személyisége mellett azt is nagyon sikeressé teszi Fannit, hogy hétköznapi maradt, egyáltalán nincs elszállva magától. És akit még kiemelnék, ő Lola. Nagyon kedves és aranyos, és az egyik legmegbízhatóbb „kollégánk”. Amit megbeszélünk, sosem kell ellenőriznem, mert mindig mindent 100%-osan a megígértek szerint végez el, óramű pontossággal tartja a határidőket, és szuper-kreatív.

A művészi megközelítésükkel és kedves személyiségükkel mindhárman magasabb szintre emelik a márkáinkat.

kriszticeleb.jpg 

-Számodra mi jelenti ennek a szakmának a csúcsát? Egyáltalán van még továbblépés a mostani pozíciódból?

-Szeretnék majd alapítani talán egy kisebb PR-ügynökséget, ahol több, gondosan kiválasztott ügyféllel is együttműködhetünk. A divat biztos, hogy mindig része marad a szakmai életemnek. Magánemberként is mindig én vagyok az első, aki lecsap a legújabb kollekciókra és az összes márkánknak én vagyok a legnagyobb törzsvásárlója:) Sajnos ennek nem tudok ellenállni. Mindenképpen szeretnék a beauty szektorból is majd ügyfeleket és a gasztro világában is jó lenne kreatív projekteket vinni. Szerintem a gasztróban még nagyon sok izgalmas marketing és PR-újítást ki lehet próbálni, itt még lehet fejlődni.

-Ennyire fontos neked maga az adott feladat?

-Borzasztóan fontos, hogy mindig új kihívásokat találjak és folyamatosan fejlődhessek. Mivel a divatszektort már nagyjából ismerem, amellett, hogy a feladataimat nem is 120, hanem inkább 150%-osan szeretem mindig elvégezni, szeretnék olyan új projekteken is dolgozni, ahol számomra is vannak még kihívások.

-Milyen jellegű kihívásokra gondolsz?

-Hát ha mondjuk egy Budapest Fashion Weekhez hasonló kaliberű rendezvényt kéne megszerveznem, az azért nagyon megmozgatna…  egy megfelelő csapattal azonnal megcsinálnám!

Régebben a terveimben volt egy talent management iroda alapítása is, mert ebből kevés igazán jól működőt látok Magyarországon, de mivel ez megint egy teljesen új szakma lenne, azt hiszem, inkább maradok a PR-nál.

Azt hiszem, szakmailag az lenne az egyik legkomolyabb lehetőség, ha egy nemzetközi top luxusmárkával dolgozhatnék együtt. Egy ilyen brand stratégiájába belelátni, megtapasztalni azt, hogy  hogyan képesek sok-sok éve topon maradni a luxusiparban, ez rengeteg sok új ismeretet tudna még adni azért.

kep4_12.jpg

-A gyönyörű kéthónapos kisbabád mellett hogyan tervezed? Visszaveszel a tempóból?

-Nyilván az első a baba érdeke, de a munkámat ugyanígy szeretném folytatni. Jelenleg olyan az életünk, hogy amikor ő elalszik, én azonnal ugrok a telefonra és dolgozom. A márkáknál folyamatosan tartom a kapcsolatot a brand managerekkel, szerencsére gördülékenyen megy most is minden. Másoknál is láttam, hogy viszik a tárgyalásokra a babájukat. A párommal pedig szuperül meg tudjuk osztani a feladatokat, szinte ugyanannyit vigyáz a picire, mint én. Itt szeretném felhívni a munkáltatók figyelmét, hogy a home office is lehet legalább annyira hatékony, mint az irodában ülős - folyamatosan jelen levős módszer! Léteznek konferenciahívások, skype és email.

-Szerinted mennyiben fontos, hogy ennyire támogató a párod?

-Kulcsfontosságú! Nagyon büszke rám, és ez nekem további erőt ad. Ő is tudja és elfogadja, hogy számomra a munka mennyire fontos. Nagyon szeretem a gyerekeket és ők is engem, de a munkámat is nagyon szeretem és szerencsére egyelőre úgy tűnik, hogy erről sem kell lemondanom.  

-Az ilyen fokú rugalmasság mellett szerinted milyen tulajdonságok fontosak a PR-szakmához?

-Közhelynek tűnik, de a kitartás kulcsfontosságú. Kell rengeteg erő, mert a szakmában nagyon nagy a nyomulás:), és persze minél több energia. Amikor elkezdtem dolgozni, gyakornok voltam, boldogan főztem a kávét,mindenkinek segítettem, amiben csak tudtam és elfogadtam, hogy semmire sem elég a kezdő fizetésem, se az ügynökségnél, se a Borinál. Türelemmel és alázattal dolgoztam és építettem a szakmai kapcsolataimat. Mindez később sokszorosan megtérült.

 

Kriszti a türelem, alázat és munkabírás mellett a kedvességét is megőrizte az évek folyamán. A takarítónőtől kezdve a leghíresebb celebekig mindenkivel udvarias és figyelmes. Azt hiszem, ha valakire világsiker vár ebben a szakmában, az ő. Szóval ne lepődjünk meg, ha öt év múlva mondjuk a Dior PR-igazgatói székéből szervezi majd a Párizsi Divathét legragyogóbb bemutatóit...

A bejegyzés trackback címe:

https://momlovesdiamonds.blog.hu/api/trackback/id/tr1414773600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása