Több száz cipőfanatikus fiatal áll sorba rendszeresen a belvárosi cipőbolt előtt, néha akár napokra (!) tábort verve, hogy megszerezhessék álmaik limitált szériás sportcipőjét –és még így sem biztos, hogy övék lehet a vágyott surranó…
A sportcipő már régen nem az, ami pár éve volt: edzéshez felkapott sporteszközből első számú divatkiegészítővé lépett elő. Mindenhez IS viseljük, a fürdőruhától az (akár saját) esküvőig, a játszótértől a legmenőbb rooftop bulikig.
Mivel hajnaltól késő estig kb mindenhova sportcipőben megyünk, csak idő kérdése volt, hogy a sneaker piacon belül is kialakuljon a designer kollaborációkhoz hasonló „legmenőbbek legmenőbbje klub”: a nagy cipőmárkák és pl popsztárok, vagy éppen a legnagyobb divatházak együttműködéséből születő limitált kollekciók kerülnek a piacra, amelyeket aztán pillanatok alatt elkapkodnak a divatérzékeny fiatalok.
Ilyen pl az adidas és Pharrell Williams, vagy mondjuk Stella McCartney közös kollekciója, vagy pl a Puma&Barbie:), vagy a Vans & David Bowie együttműködése, de a Converse is beszállt a buliba: a Converse x Comme des Garcons PLAY bombasikerű kollabja után a Converse x Golf le Fleur már ún. „online exkluzív” kiadás volt, ezzel is a Z generációnak kedvezve.
A fiatalok egyébként általában az IPhone-jukon keresztül adják-veszik a cipőket, a gyorsasági verseny pedig óriási. Az igazi menők, a sneakerhead-ek (mert persze itt is megjelentek a limitált cipőket megvásárló, majd azonnal továbbértékesítő fiatalok) már (ro)botokat használnak az online árverésekben, hogy biztosan ők csaphassanak le először a legértékesebb, akár több százezer Ft értékű sneaker különlegességekre.
A tőkepiac is reagált a jelenségre, a Stockx nevű online cipőtőzsde (!) napi 2 millió dollár feletti forgalmat generál, a cég értéke pedig a legfrissebb alaptőkeemelés árazásával kalkulálva átlépte az egymilliárd dollárt. A limitált cipők piaca az egész világon mindenhol virágzik és napról napra nő.
És ha ez még mind nem lenne elég: ahhoz, hogy birtokolhassunk egy ilyen limitált kiadású kincset, néha még egy jó adag szerencsére is szükség van a sorbanállás és IPhone- botok használata mellett: nem elég már napokkal az üzlet előtt táborozva sorban állni, a túl nagy kereslet miatt sokszor sorsoláson (igen, sorsoláson!) dől el, hogy ki kaphatja meg a jogot a cipők megvásárlására.
Persze a sorban állás (ülés) és a várakozás egyben buli is, a belvárosi Foothsop cipőbolt pl gyakran reggelivel és üdítővel várja a sneaker fanatikusokat.
Ezt a "bulifaktort" az említett Footshop abszolút kimaxolta: a márka a küldetésének tekinti a street kultúra képviseletét (naná). A boltban fiatal művészek kiállításai és különböző kreatív installációk várnak minket, de szerveztek már itt retrospektív fotokiállítást, sőt még NBA2K19 kosaras játék bajnokságot is. A fiatalok akkor is betérnek ide, ha nem akarnak vásárolni, csak éppen buliznának egyet a közösségi térben, vagy meghallgatnának egy, a street kultúrához kapcsolódó kerekasztal-beszélgetést, vagy egyszerűen csak játszanának egy jót.
Szerintetek a sportcipők után mi lesz a következő ugyanekkora menőség?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
antisocialnetwork 2019.08.17. 18:33:19
Emmett Brown 2019.08.17. 20:27:22
Egyébként a legnagyobb menőség az az, hogy elhitették ezekkel a díszfaszokkal, hogy azzal fel lehet vágni hogy van ideje a sorban aszalódni akár napokat is.
De persze már ez a csúcsmenő klub is felhígult a fizetett sorban állókkal.
A következő menőség bármi lehet, nincs is igazából jelentősége, hogy mi az, mert teljesen értelmetlen lesz. Valamelyik pénzéhes gyökér majd ráteszi a képét egy random ruhadarabra, és rájönnek hogy miként működik a Marshall kereszt, a ficsúrok meg a wannabek meg majd ölik egymást a semmiért.